torsdag den 24. marts 2016

Hjertet er 1 organ - Sarah Engell (anmeldereksemplar fra plusbog.dk)

Hjertet er 1 organ
Sarah Engell
Anmeldereksemplar fra plusbog.dk
(anmeldelse og køb af bogen findes også på plusbog.dk-Hjerteter1organ-SarahEngell)(Carlsen)

Bedømmelse: 5/5
Sprog: Dansk


Hjertet er 1 organ handler om den 17 årig pige Lucca. Lucca lever sit liv efter regler og tal. Hun mener, at tal altid har ret og at man altid kan regne med dem. Lucca mener, at hun har forbudte tanker. For at holde disse tanker nede bruger Lucca strategier såsom at cutte og selvskade.
Lucca møder pigen Xu, hvilket får Luccas forbudte tanker til at bluse endnu mere op. Nu må Lucca kæmpe for at komme ud af alle sine regler og for at kunne lade være med at selvskade, men det er sværere end forventet.



Fra da jeg fandt ud af, at denne bog ville udkomme, var jeg med det samme solgt. Jeg kunne simpelthen ikke vente med at få denne bog læst.
   Bogen omhandler selvskade, hvilket jeg synes, er et utrolig godt og spændende emne til en ungdomsbog.
Jeg var selvfølgelig lidt skeptisk, da forfattere hurtigt kan komme til at ramme helt ved siden af, når de skriver om sådan et vigtigt emne. Men jeg må indrømme, at denne bog virkelig er skrevet godt. Sarah Engell formår, at fortælle en virkelig smuk historie om en teenagepige, der kæmper med forbudte følelser og tanker.
Stederne i bogen er virkelig godt beskrevet. Mens jeg sad og læste, så jeg alle stederne for mit indre syn, jeg kunne dufte, hvordan der duftede.
Hele historien er skrevet igennem Luccas synsvinkel. At den er skrevet fra Luccas synsvinkel gør, at man nemmere forstår, hvorfor Lucca handler som hun gør. Det bliver nemmere for læseren at forstå, hvorfor Lucca netop vælger selvskaden mod de forbudte tanker.
Sarah Engell formår at skrive en historie, hvor man virkelig kan leve sig ind i, hvordan det er at have så mange forbudte tanker. Engell sørger for, at man forstår, hvordan det er, at skulle leve med så mange regler for at holde sammen på det hele.

Engell bryder tabuet om to vigtige emner i denne bog, hjertet er 1 organ. Hun fortæller om homoseksualitet, som der desværre også er tabu omkring. Hun fortæller selvfølgelig også om selvskaden, som der også er meget tabubelagt.
Engell er fantastisk, fordi hun netop bryder isen på disse to emner, og gør det til noget, vi alle sammen kan føle på. Hun får fortalt en historie, som sidder lige i skabet, og jeg kunne simpelthen ikke få armene ned efter denne historie. Jeg vil til sidst sige en stor tak til Sarah Engell for at skrive om to vigtige emner, som vi burde tale om i dagligdagen!
Med alle disse ord, kan jeg selvfølgelig ikke give Hjertet er 1 organ mindre end 5 ud af 5 stjerner *****.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar